אודות מרחבים

מרחבים – המכון לקידום אזרחות משותפת בישראל (ע"ר) – מסייע לאזרחים ואזרחיות מרקעים שונים להכיר את אחר, להעריך שונות וליצור קהילות, ארגונים וחברה הוגנת יותר.

רבגוניות אנושית קיימת בכל ארגון, קבוצה וקהילה. התנהלות
הוגנת, מתוך תפיסת הרבגוניות כנכס, מעצימה את הפרט והקבוצה וממנפת את המגוון להצלחות חינוכיות, חברתיות ועסקיות.

מרחבים פועל משנת 1998 לקידום רבגוניות, הוגנות והכללה בחברה הישראלית באמצעות תכניות מערכתיות, סדנאות, הכשרה וליווי.

משרדי מרחבים ממוקמים בלוד, מתוך תפיסה כי עיר זו מייצגת את המגוון, את המורכבות ואת אתגרי האזרחות המשותפת בחברה הישראלית.

כיום, בעשור השלישי לפעילותו, עובד המכון עם מאות בעלי תפקידים במשרדי הממשלה, במערכת החינוך, בארגונים עסקיים ובארגוני החברה האזרחית.

מרחבים, בשותפות עם משרד החינוך, פועל לשילוב עובדי הוראה מהחברה הערבית, יוצאי אתיופיה, ומורים עם מוגבלויות במערכת החינוך הממלכתית.  בנוסף, צוות מרחבים מקיים הכשרות והשתלמויות בחדרי מורים עם צוותי ההוראה בנושא גיוון והכללה, ומקיים הדרכות בארגונים ציבוריים ופרטיים להטמעת עקרונות של גיוון והוגנות. 

עד היום סייע מכון מרחבים להשתלבותם של אלפי עובדי הוראה מרקעים מגוונים בבתי ספר ברחבי הארץ, אשר חינכו ולימדו עשרות אלפי תלמידים בכל הגילאים.  תלמידים אלו זכו לא רק ללמוד אנגלית, חשבון או מדעים, אלא גם להכיר מקרוב דמות משמעותית ומיטיבה מקהילה אחרת שאחרת לא היו זוכים להכיר.

מחוץ לעולם החינוך הפורמלי, מרחבים מפעילה שתי תוכניות נוספות המיועדות לארגונים מהמגזר העסקי, המגזר הציבורי והמגזר השלישי: התוכנית לניהול מגוון בארגונים במסגרתה ניתנים ליווי וסדנאות להתמודדות מיטבית עם אתגרי גיוון והכללה בתוך הארגון, והתוכנית למובילי לכידות חברתית הכוללת עשרה מפגשים חווייתיים ללימוד נושא הלכידות החברתית וליווי פרטני צמוד לנציגים מובילים מארגונים משלושת המגזרים. 

פעילות מרחבים לאורך השנים לוותה במחקרים אשר הוכיחו כי שינויים סביבתיים ומבניים, דוגמת השתלבות מגוון מורים במערכת החינוך, מגדילים את הלכידות החברתית, מעלים את המודעות לאחר, ויוצרים שינוי משמעותי בגישת המשתתפים למגוון הזהויות בחברה הישראלית.

יעוד הארגון

קידום רבגוניות והוגנות בחברה הישראלית על בסיס אזרחות משותפת – במערכת החינוך וכלל המגזר הציבורי, בחברה האזרחית ובארגונים עסקיים.

חזון הארגון

חברה משותפת, הוגנת ומלוכדת לכל אזרחי המדינה

ערכי הארגון

  • התנהלות הוגנת כארגון כלפי צוות הארגון, קהל היעד והשותפים.
  • כבוד לשונות בצוות שלנו ובקהלי היעד, כביטוי לחזון האזרחות המשותפת.
  • מקצועיות ואיכות של התוכניות ושירותים שלנו.
  • שותפות עם גופים שונים לקידום החזון על בסיס ערכים משותפים.
  • אחריות, אמון ושקיפות ארגונית מול כל שותפינו.
  • למידה ושיפור מתמידים כארגון וכיחידים.
  • הזדהות ומחויבות למודל האזרחות המשותפת לצד שאיפה מתמדת לשיפורו.

היסטוריה

מכון מרחבים הוקם כעמותה בשנת 1998, תשנ"ח, על מנת לקדם חברה ישראלית משותפת, הוגנת ומלוכדת לכל אזרחי המדינה. המכון הוקם ע"י מייק פרשקר, המכהן עד היום כחבר בוועד המנהל.


כיום, בעשור השלישי לפעילותו, עובד המכון מדי שנה עם מאות בעלי תפקידים במערכת הציבורית, בארגונים עסקיים ובארגוני החברה האזרחית.

מה אנשים אומרים

“מערכת החינוך מסלקת סטריאוטיפים, ופועלת להרחבת העסקתן של אוכלוסיות גיוון כעובדי הוראה. אין לי ספק שהחברה הישראלית תהיה במקום טוב יותר, חינוכי וערכי הרבה יותר, ככל שנראה מורים עם מוגבלויות בכיתות כמחנכים, כמובילי דרך וכדמויות מעוררות השראה. משרד החינוך מעניק ל’מורים ללא גבולות’ שנקלטו במערכת ליווי אישי, טכנולוגיות מנגישות, ואמצעי הנגשה נוספים שנדרשים לקליטתם. בכוונתנו להמשיך ולהרחיב את השורות, ולפתוח את השערים בפני כל מי שיכול לתרום, לחנך ולקדם את תלמידי ישראל”.

שמואל אבואב
מנכ”ל משרד החינוך לשעבר

"התוכנית תמכה בי בכך שהיא נתנה לי הזדמנות להיכנס להוראה עם היקף שעות מוגדל ומאפשרת לי להשתלב כמורה. כמובן שחובת ההוכחה היא עלי."

ישאלם טסאו אבבה
מורה

"…במהלך הסדנאות עזרתם לנו להיות מודעים לגיוון, להציף את הדילמות שנדרשים להתמודד איתן, לגבש יחד דרכי פתרון וכן למדנו איך ניתן להפיק יתרונות מהגיוון. הסדנאות עזרו לנו לשפר מודעות והקשבה, להכיר בשונות בין אנשים בכלל, ולשפר את המודעות לשוני שנובע מהמגוון התרבותי לעומת השוני שנובע מהאישיות של כל עובד, ואת מחויבותנו כמנהלים להתאים את הפתרונות בהתאם לכך."

שלומית מאיירס
סמנכ"ל משאבי אנוש, גולן תעשיות פלסטיק

"מבחינתי התכנית היא אפשרות להיחשף להרבה קולות מתוך החברה הישראלית ולייצר קול משותף שחשוב שיישמע בה."

אליאס מהרי
עיריית נתניה

"בשנתיים האחרונות יצא לנו להרחיב אופקים יחד עם חברינו מבית ג'אן. ביחד למדנו, ניגנו, הופענו וגילינו רבות על תחומים במגמה השנייה, יחד גילינו עולם חדש מבחינה תרבותית ושילבנו שני עולמות לתוך תחום אחד שכולנו מכירים היטב."

אביתר קנאפו
תלמיד בבית ספר תפן
קודם
הבא