איך מדברים כשהתותחים רועמים?  הדרכות לשיח מכיל

ע"י

בחודש מאי עברה החברה בישראל טלטלה קשה , עם מהומות ואלימות חסרת תקדים בערים המעורבות בישראל וברחבי המדינה כולה . בניסיון לתת מענה למצוקה במערכת החינוך, פיתח צוות מרחבים סדנה יעודית בה נטלו חלק מאות אנשי חינוך בבתי ספר ומכללות הוראה

 

עוצמת האלימות שפרצה בישראל במאי תפסה רבים מאיתנו, יהודים וערבים   מופתעים ולא מוכנים. הרוב הדומם של אזרחי המדינה, השואף לחיים משותפים התמלא בתחושת יאוש וחוסר עונים , כעס ותסכול. רבים התקשו לבטא במילים את תחושותיהם ושיחות רבות במקומות העבודה ובבתים , קל וחומר ערוצי התקשורת וברשתות החברתיות, התאפיינו ב"שיח חרשים" בין הדוברים .

צוות מרחבים, בשיתוף מנהל עובדי ההוראה במשרד החינוך, פיתח סדנה יעודית להתמודדות במצבי עימות לאנשי חינוך  – מנהלי בתי ספר, מורים, סטודנטים ומרצים באקדמיה ועובדי מדינה. הסדנה, "התמודדות במצבי עימות" שאורכה שלוש שעות, כבר הועברה למעל ל400 משתתפים ביותר מ20 מפגשים.

שאלנו את מנחי מרחבים איך ניתן לקדם שיח מכליל בתקופה כל כך טעונה, כאשר כל נושא עלול להפוך לחומר נפץ. "כלל חשוב הוא שלא חייבים להסכים על הכל, אבל מותר לדבר על הכל, "מספרת ליבי לוין, שהנחתה סדנאות לקורס צוערים, משרד ראש הממשלה והשלטון המקומי. "אחת המטרות היא לפתח אצל המשתתפים את היכולת להכיל יותר נרטיבים של קבוצות אחרות בחברה, לאמץ ראייה יותר מורכבת, פחות פשטנית."

נקודת המוצא בסדנאות היא ריבוי הזהויות שבכל אדם   לא רק "יהודי" או "ערבי", אלא גם מוזיקאי, בשלן, מורה, שמחטאי, הורה…. במצבים של מתח בין קבוצות כפי שהיה בארץ במאי, השיח לא מעודד הסתכלות כוללות זו, ויש לעבוד כדי להחזיר את המורכבות האנושית לקדמת הבמה.

המנחה אסתי גרוס פגשה אתגרים משמעותיים בסדנת חירום שהובילה במכללת קיי, למדריכי מורים ומורות מהדרום, רובם תושבי באר שבע ובני הקהילה הבדואית בנגב.  "הסדנה התקיימה ממש תוך כדי הימים הקשים של עימותים, שכללו מקרים של תושבי באר שבע שחוו זריקת אבנים של בדואים בכבישי הדרום, מצבים אלימים שמשתתפי הדסנה חוו ממש באופן אישי. היה דיון מאוד טעון ורגשי מכל הצדדים," הסבירה אסתי.

מה שהתחיל כדיון סוער ומאשים, התקדם במהלך הסדנה לדיון מכבד, כאשר הקבוצה הצליחה להכיל דעות שונות, סיפרה גרוס. "השינוי הגיעה כאשר המששתפים עברו לדבר על החיבור המקצועי – כולם עוסקים בהדרכת מורים.  גם כאן יש קשר הדוק למה שאנו קוראים "ריבוי זהויות" – כאשר מתקמדים מהמקום של יהודי/ערבי, מצליחים להרחיב את הדיון ולשפר את ."

"תקופת המשבר במאי דרשה מכל צוות מרחבים התגייסות מהירה ומסורה," מסכמת יעל קרן רבה, מנהלת תוכניות חינוכיות במרחבים. "סדנאות מרחבים עברו מכלי לפיתוח שיח ארוך טווח לממש כלי עזר ופתרון בעיה אקוטית בקבוצות רבות בחברה. התקופה הזו הבהירה לכולנו את החשיבות הרבה בשיח מסוג זה, זה כלי הכרחי שיעזור לחברה הישראלית לנצל את המשבר כדי להגיע למקום מכיל, מבין וטוב יותר בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית."

למידע נוסף על סדנאות מורים בקרו בעמוד התוכנית השתלמויות לעובדי הוראה.
למידע נוסף על סדנאות לארגונים ממשלתיים, עסקיים או עמותו בקרו בעמוד התוכנית ניהול מגוון בארגונים.