איך מדברים כשהתותחים רועמים?  הדרכות לשיח מכיל

ע"י

בחודש מאי עברה החברה בישראל טלטלה קשה , עם מהומות ואלימות חסרת תקדים בערים המעורבות בישראל וברחבי המדינה כולה . בניסיון לתת מענה למצוקה במערכת החינוך, פיתח צוות מרחבים סדנה יעודית בה נטלו חלק מאות אנשי חינוך מבתי ספר ומכללות הוראה.

 

עוצמת האלימות שפרצה בישראל במאי תפסה רבים מאיתנו, יהודים וערבים, מופתעים ולא מוכנים. הרוב הדומם של אזרחי המדינה, השואף לחיים משותפים, התמלא בתחושות יאוש וחוסר אונים, כעס ותסכול. רבים התקשו לבטא במילים את תחושותיהם ושיחות רבות במקומות העבודה ובבתים, קל וחומר בערוצי התקשורת וברשתות החברתיות, התאפיינו ב"שיח חירשים" בין הדוברים.

צוות מרחבים, בשיתוף מנהל עובדי ההוראה במשרד החינוך, פיתח סדנה להתמודדות במצבי עימות יעודית לאנשי חינוך  – מנהלי בתי ספר, מורים, מרצים באקדמיה ועובדי מדינה. הסדנה, "התמודדות במצבי עימות" שאורכה שלוש שעות, כבר הועברה ליותר מ-400 משתתפים ביותר מעשרים מפגשים.

שאלנו את מנחי מרחבים איך ניתן לקדם שיח מכליל בתקופה כל כך טעונה, כאשר כל נושא עלול להפוך לחומר נפץ. "כלל חשוב הוא שלא חייבים להסכים על הכול, אבל מותר לדבר על הכול", מספרת ליבי לוין, שהנחתה סדנאות לקורס צוערים במשרד ראש הממשלה והשלטון המקומי. "אחת המטרות היא לפתח אצל המשתתפים את היכולת להכיל יותר נרטיבים של קבוצות אחרות בחברה, לאמץ ראייה יותר מורכבת, פחות פשטנית."

נקודת המוצא בסדנאות היא ריבוי הזהויות שבכל אדם. לא רק "יהודי" או "ערבי", אלא גם מוזיקאי, בשלן, מורה, שחמטאי, הורה… במצבים של מתח בין קבוצות, כפי שהיה בארץ במאי, השיח לא מעודד הסתכלות כוללת זו, ויש לעבוד כדי להחזיר את המורכבות האנושית לקדמת הבמה.

המנחה אסתי גרוס פגשה אתגרים משמעותיים בסדנת חירום שהובילה במכללת קיי למדריכי מורים ומורות מהדרום, רובם תושבי באר שבע, ובני הקהילה הבדואית בנגב.  "הסדנה התקיימה ממש תוך כדי הימים הקשים של העימותים, שכללו מקרים של תושבי באר שבע שחוו זריקת אבנים של בדואים בכבישי הדרום, מצבים אלימים שמשתתפי הסדנה חוו ממש באופן אישי. היה דיון מאוד טעון ורגשי מכל הצדדים", הסבירה אסתי.

מה שהתחיל כדיון סוער ומאשים, התקדם במהלך הסדנה לדיון מכבד, כאשר הקבוצה הצליחה להכיל דעות שונות, סיפרה גרוס. "השינוי הגיע כאשר המשתתפים עברו לדבר על החיבור המקצועי – כולם עוסקים בהדרכת מורים.  גם כאן יש קשר הדוק למה שאנו קוראים "ריבוי זהויות" – כאשר יוצאים מהמקום של יהודי/ערבי, מצליחים להרחיב את הדיון ולשפר את התקשורת."

"תקופת המשבר במאי דרשה מכל צוות מרחבים התגייסות מהירה ומסורה," מסכמת יעל קרן רבה, מנהלת התוכניות החינוכיות במרחבים. "סדנאות מרחבים עברו מכלי לפיתוח שיח ארוך טווח לכלי עזר ממשי ומיידי לפתרון בעיה אקוטית בקבוצות רבות בחברה. התקופה הזו הבהירה לכולנו את החשיבות הרבה בשיח מסוג זה, זה כלי הכרחי שיעזור לחברה הישראלית לנצל את המשבר כדי להגיע למקום מכיל, מכליל וטוב יותר בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית."

למידע נוסף על סדנאות מורים בקרו בעמוד התוכנית השתלמויות לעובדי הוראה.
למידע נוסף על סדנאות לארגונים ממשלתיים, עסקיים או עמותות בקרו בעמוד התוכנית ניהול מגוון בארגונים.

 

רוצה לקבל את הניוזלטר שלנו? נשמח לקבל את כתובת הדוא"ל שלך