
לבתי הספר
יצירת מרחב הוגן בכיתה ובקהילת בית הספר
שיפור האקלים הכיתתי והבצבית ספרי
אנו מציעים השתלמות בית ספרית (מוסדית) אשר תאפשר התמודדות עם אתגרים הקשורים לאורח החיים המשותף לקבוצות שונות בבית הספר.
ההשתלמות תסייע להגדיר סוגיות חברתיות, להקנות כלים להתמודדות עם דיון בסוגיות אלו כמו גם להתוות דרך לגיבושן של הסכמות חברתיות, כיתתיות ובית ספריות.
במסגרת ההשתלמות המשתתפים/ות יכירו ויתנסו במודל האזרחות המשותפת של מכון מרחבים, יבררו את מושגי היסוד: זהות, נגישות , הוגנות, מרחבי ההסכמה ואזרחות משותפת פעילה, וירכשו כלים מעשיים לעבודה בכיתות, שיסייעו בשיפור האקלים בביה"ס.
ההשתלמות מאופיינת בעבודה סדנאית חווייתית ומגוונת ומוכרת לאופק חדש.
דוגמא לתכנית השתלמות בת 30 שעות
הערה: זוהי דוגמא בלבד לתוכנית השתלמות. ההשתלמויות הבית ספריות של מכון מרחבים מתבססות על מושגי המודל אך מותאמות למדיניות בית הספר, לקהל היעד ולמתווה אופק חדש.
לחץ כאן להורדת תוכנית השתלמות
מטרות:
בירור התנסותי וחוויתי של מושגי היסוד של מודל האזרחות המשותפת – זהות, נגישות, הוגנות, מרחבי הסכמה, אזרחות משותפת פעילה והקשר ביניהם.
העלאת המתחים והדילמות המאפיינים את היחסים שבין הקבוצות השונות בביה"ס בפרט ובחברה הישראלית בכלל.
הקניית דרכי יישום בכיתה, על מנת ליצור הוראה הוגנת יותר בכיתה ובביה"ס.
מפגש ראשון: היכרות אישית ותיאום ציפיות
במהלך המפגש נערוך תיאום ציפיות לגבי ההשתלמות ונתבונן בהיבטים שונים של הזהות שלנו, הגלויים והסמויים. העמקת ההיכרות תביא למציאת מכנים משותפים נוספים.
מפגש שני: המשך עיסוק במושג הזהות וריבוי זהויות
נבחן איך הזהות שלנו מתעצבת, מהו החלק שלנו בבנייתה ומה נכפה עלינו. אילו חלקים בזהות מקדמים אותנו ואילו מעכבים?
נמפה את הקבוצות והזהויות הקיימות בכיתה ובביה"ס.
מפגש שלישי: הקשר בין זהות ונגישות
'קולות אחרים' – דמויות בכתה ובחברה הישראלית והיחס שלנו אליהן. דרך מונולוגים של דמויות בחברה ובאמצעות צפייה בסרט "אני לא כזה" נכיר זהויות שאינן בהכרח חלק מהפסיפס הבית ספרי. נבחן את מידת הנגישות שלהן למשאבים השונים בחברתנו.
מפגש רביעי: על הקשר בין זהות, נגישות והוגנות – בכיתה ובביה"ס
ההפעלה תיצור מצב מלאכותי בו כל קבוצה תחווה מידה שונה של נגישות למשאבים שונים.
באמצעות ניתוחי אירוע נבחן מהן ההשפעות על האווירה הכיתתית והבית ספרית ונבדוק את מידת הנגישות של פרטים וקבוצות בבית הספר למשאבים השונים ('זמן מורה', חלוקת מגרשים לכתות, בנים/בנות, נגישות לבעלי צרכים מיוחדים וכן הלאה).
מפגש חמישי: איך יוצרים הסכמות? איך יוצרים מרחב הוגן בכיתה, בבית הספר ובחברה?
הפעילות תעסוק בדילמה עכשווית שתמחיש את התהליך הרצוי לבניית הסכמות. נעסוק בשאלה מה מקדם או מה מעכב הסכמות חברתיות.
בנוסף, נעסוק בזהות ותפיסת תפקיד המורה ביחס לנושאים שהועלו עד כה. מה תפקידנו?
מפגש שישי: גיבוש כלים ליישום בכיתה – מפגש הדרכה
במפגש זה תיערך הדגמה לפעילות שניתן להעבירה לתלמידים ויינתנו כלים ודגשים לאור התנסויות שיועברו במפגש.
בסיום המפגש תחולקנה מטלות להתנסות בכיתה הן ברמה של התנהלות המורה בכיתה והן ברמה של העברת פעילויות מהתוכנית
מפגש שביעי: למידה מהצלחות
נערוך עיבוד להתנסויות ודילמות ביישום התוכנית ולמידה מהצלחות
סיכום ההשתלמות