"צומחים יחד" -צוות רב גוני מוביל חינוך אקולוגי מתקדם ולכידות חברתית בעין שמר  

ע"י

תוכנית "משלבים ומשתלבים" לשילוב מורים מהחברה הערבית בבתי ספר מהחברה היהודית –  הובילה לשילוב עובדי הוראה מהחברה הערבית בחממה האקולוגית בעין שמר, והולידה חיבור מיוחד בין מורים ותלמידים מרקעים שונים.

כאשר נועם גבע, מנהל "החממה האקולוגית" בעין שמר, מצא באינטרנט את תוכנית "משלבים ומשתלבים" הוא ישר קלט את ההלימה בין התוכנית וראיית העולם שלו ושל החווה לרב גוניות. "אנו מוסד חינוכי ייחודי, וככזה מחפשים צוות הוראה ייחודי עם כישורים מתאימים" אומר גבע על החווה, אשר מלמדת מגמות כולל חקלאות העתיד, הידרופוניקה, רובוטיקה, superfoods וניקוי מים. גבע מוסיף: "החווה עובדת במעטפת רב-תרבותית: במועצה האזורית מנשה, מועצה רב-תרבותית המקדמת חיים משותפים בין יהודים וערבים, ובפיקוח של המינהל לחינוך התיישבותי (מפקח החווה ד"ר שדאד אבו-פול), מחוז ובו בתי ספר וכפרי נוער יהודים וערבים הפועלים בשיתופי פעולה, ולכן, על אחת כמה וכמה, אני סבור כי חשוב שצוות המורים של החווה ידגים את הרעיון של רב-תרבותיות ושיתוף פעולה".

דרך התוכנית הגיע גבע לשלב בצוות ההוראה את סג'א ותד וסנאא אבו-מוך לפני שנה. כיום סג'א ותד מרכזת את תוכנית "צומחים יחד", תוכנית דו-לשונית בה תלמידים יהודים וערבים עובדים יחד על אתגרים סביבתיים דרך רובוטיקה.

"החווה היא מקום מאוד מיוחד, אני נהנית שם כל יום, מכל פרויקט", אומרת המורה סג'א ותד. "חברויות נרקמות שם לצד העבודה המתקדמת על טכנולוגיות סביבה.  למשל יש אצלי בתוכנית שני תלמידים בשם עומרי – יהודי וערבי – וכיום הם חברים טובים, בכיתה ומחוצה לה."

"הערך המוסף שמביא צוות הוראה הערבי הוא אדיר," מסביר נועם גבע. "הידע התרבותי בחברה הערבית בכל הנוגע לצמחי מרפא ושימושם ברפואה מעניק מימד נוסף מעשיר ללמידה.  בנוסף  גם הצוות וגם התלמידים הערבים מביאים איתם הרגלי למידה שונים – משמעת, כבוד למורה, שאיפה למצוינות… האמביציה הגבוהה של התלמידים הערבים בחווה מעוררת השראה." בחווה קיים לומדים כ-800 תלמידים, מתוכם כ-300 תלמידים ערבים.

תוכנית משלבים ומשתלבים – אשר פועלת בשיתוף משרד החינוך , המשרד לשוויון חברתי ומכון מרחבים –  מקדמת תעסוקת מורים בלתי מועסקים מהחברה הערבית בבתי ספר יהודים בהם הצורך בעובדי הוראה רב, ובכך יוצרת רב גוניות חברתית ותרבותית במערכת החינוך. צוות התוכנית מאתר מורים מתאימים ומחבר אותם למנהלי בתי ספר. המנהלים מקבלים שעות תוספתיות ממשרד החינוך, וגם בית הספר וגם המורים מקבלים וליווי ממרחבים.

"המסגרת של התוכנית מעניקה לנו המורים קהילה תומכת," מספרת המורה סג'א ותד. "בנוסף לליווי של צוות התוכנית, הוקמה גם קבוצת וואטסאפ של מורי התוכנית ברחבי הארץ.  אנו משתפים רעיונות וחוויות ומתיעצים, למשל עכשיו שיתפנו על פעילויות שאנו עושים סביב החגים."

נועם גבע מסכם את החוויה של בית הספר בתוכנית משלבים ומשתלבים באלגוריה מעולם הטבע: "מגוון משפר את החוסן.  גם אצלנו, ככל שהצוות מגוון יותר, הוא מגביר את היכולות המשותפות של כולנו – הצוות והתלמידים כאחד – להגיע לביצועים לימודיים מרשימים ולחוסן חברתי ולכידות חברתית."

למידע נוסף אודות תוכנית משלבים ומשתלבים בקרו בעמוד התוכנית באתר מרחבים.