חמש דרכים לצמצם הטיות ביחס לתלמידים יוצאי אתיופיה

איך אפשר להתגבר על הטיות?

תובנות ממפגש עם חדר המורים באורט גוטמן בנתניה

בינואר 2022 , בעקבות המלצות צוות משימה בין מגזרי של המטה לשילוב יוצאי אתיופיה וג'וינט אלכא, החל בארבע רשויות מקומיות בהן יש אחוז גבוה של תושבים יוצאי אתיופיה (חיפה, נתניה, יבנה וקריית מלאכי), פיילוט להתמודדות עם הטיות ביחס ליוצאי אתיופיה. מרחבים מוביל את החלק המקצועי בפיילוט.

במסגרת הפיילוט עיריית נתניה בחרה שני יעדי התערבות, שניהם בתחום החינוך, ובימים אלה מתחילה העבודה המעשית עם צוותי החינוך בבתי הספר בעיר.

טל בר מעוז, מנהלת תיכון גוטמן בנתניה בחרה לקחת חלק בפיילוט ולקדם בבית ספרה את היעד העירוני הנבחר של העלאת אחוז התלמידים יוצאי אתיופיה הלומדים 5 יחידות מתמטיקה.

מורי התיכון והחטיבה נפגשו לסדנת פתיחה בנושא הטיות, שמטרתה להעלות את נושא ההטיות על סדר היום של כלל חדר המורים. השלב הבא יהיה עבודה עם צוות מתמטיקה ייעודי לשם פיתוח כלים ומנגנונים לקידום היעד הנבחר.

המורים נחשפו למטרות הפיילוט, לנתונים ארציים ומקומיים המציגים את הפערים הקיימים בתחומי מצוינות לימודית ומנהיגות חברתית, ולמודל הייחודי שפותח לצמצום הטיות ע"י ג'וינט אלכא. המודל מאפשר התבוננות רפלקטיבית על המערכת והאופן שבו היא רואה את יוצאי אתיופיה, התבוננות רפלקטיבית על התפיסות והעמדות של אנשי המקצוע ביחס ליוצאי אתיופיה ועל התפיסות שלהם את עצמם שהן לעיתים קרובות סמויות או לא מודעות. במסגרת הסדנה אלכס שילמן, פסיכולוג חברתי, הרצה על הטיות, השלכותיהן וכיצד ניתן להתמודד איתן במערכת החינוך. לסיום שוחחו המורות והמורים בקבוצות עבודה קטנות על ביטויים של הטיות במציאות הארגונית בבית הספר והעלו רעיונות ומנגנונים מעשיים להפחתת הטיות.

המורות והמורים התגייסו לנושא במלוא הרצינות, והתבוננו על עצמם ועל תהליכי העבודה שלהם בראייה מפוקחת ומתוך מטרה לתת את המענה החינוכי והרגשי הטוב ביותר לתלמידיהם. הם שיתפו בכנות במצבים בהם הם חוו הטיות וניסו להתבונן על המציאות הבית ספרית בראיה ביקורתית, המכירה בתופעה ומנסה להעלות רעיונות לצמצומה.

להלן מספר רעיונות ותובנות שהעלו המורות והמורים בקבוצות העבודה:

  • בדיקה לפי ת.ז ולא לפי שם – לציין בראש המבחן מס' ת.ז. ולא שם פרטי ושם משפחה כדי לא להיות מוטים באופן לא מודע לבדיקת הבחינה
  • בדיקת רוחבית של תשובות לשאלות במבחן – לבדוק תשובה לשאלה נתונה במבחן באופן רוחבי, בין כלל הנבחנים ולא לבדוק מבחן נתון באופן מלא מתחילתו ועד סופו. בדיקה רוחבית של שאלה תנטרל את ההטיה שעלולה להתגבש כתוצאה מרצף תשובות שגויות אחת אחרי השנייה.
  • מודעות להטיות סמויות – עליינו להיות מודעים להטיות של עצמנו וכל הזמן לנסות לעצור ולחשוב האם מערך הציפיות שלנו מהתלמידים בכיתות שבהם אנחנו מלמדים זהה או שונה ומתעצב בהתאם למסלול או אופייה של הכיתה שאנחנו מלמדים. האם בכיתות מאתגרות מערך הציפיות שלנו אחר? עלינו לזהות פוטנציאל, להציב אתגרים ולדרוש רמה גבוהה בכל קבוצה.
  • מודלים להצלחה ואימון – עלינו לחפש דמויות מתוך המערכת או בוגרים יוצאי אתיופיה מבית הספר, שיהוו מודלים לחיקוי ויאמנו את התלמידים יוצאי אתיופיה להאמין בעצמם ולשנות את התפיסות שלהם כלפי עצמם. ליווי כזה עשוי לעודד אותם לנסות לגשת לכיתות עמ"ט, למרות החששות שלהם והתחושה שהם לא שייכים.
  • מנגנון העצמה – לפזר את הילדים יוצאי אתיופיה הלומדים במב"ר ואתגר בין כל הכיתות העיוניות הרגילות. כך נאפשר להם לקבל את סל התמיכות שמגיע להם אך נמנע ריכוז של כולם בכיתת מב"ר / אתגר אחת מתויגת שסובלת מדימוי נמוך.

 

כל אשת ואיש חינוך יכול ליישם את ההמלצות החשובות האלה וכך להפוך את מערכת החינוך שלנו לקצת יותר הוגנת עבור כלל התלמידים, ולעזור לכל תלמיד ותלמידה להצליח.