חיים משותפים באומנויות
מגמות למקצועות האומנות בבתי ספר ערבים בשותפות עם מגמות בבתי ספר עברים
"קו פשוט שצויר במכחול יכול להוביל לחופש ושמחה"
– ז'ואן מירו
רקע
לימודי אומנויות מעניקים לתלמיד חווית למידה מחזקת ומעצימה. תהליכי הלמידה והיצירה מפתחים חשיבה יצירתית ומזמנים למידה משמעותית תוך עיסוק בנושאי הליבה וחשיפה למגוון תפיסות עולם וערכים אנושיים וחברתיים. חשיפת התלמיד לתחום אומנותי (מילולי, חזותי, פיסי, מוסיקלי) מחזקת את המיומנות השפתית, מעמיקה את ההיכרות עם עולם התרבות – המסורתית והעכשווית כאחד – ומפתחת ראיה ביקורתית על המציאות בה אנו חיים.
מערכת החינוך בישראל מציעה לתלמידיה אפשרות לגשת לבחינות בגרות בהיקף של חמש יחידות במקצועות האומנות תיאטרון, מוסיקה, אומנות חזותית, מחול ועוד. אולם ההזדמנות לגשת לבגרות באומנות אינה ניתנת לכולם באופן שווה. בהשוואה לכלל בתי הספר העברים, בבתי ספר ערבים קיימות מעט מאד מגמות אומנות, ומספר התלמידים שניגשים לבגרות בתחום האומנויות מועט. בנוסף, בתי ספר יהודים ובתי ספר ערבים בארץ אינם מקיימים קשרים לימודיים מפרים, וכך, בני נוער בארץ לא זוכים להכיר אלה את אלה דרך מגוון המסורות הקיימות בכל קהילה.
מתוך מחויבות לקדם חברה הוגנת לכלל אזרחי המדינה וטיפוח דיאלוג בין קבוצות אוכלוסייה שונות, מפעיל מכון מרחבים מאז שנת 2017, בשיתוף משרד החינוך את תוכנית "חיים משותפים באומנויות" – יוזמה ייחודית המקדמת ותומכת בהקמה, בבתי ספר בחברה הערבית, של מגמות בתחומי האומנויות: מוזיקה, אומנות חזותית ותיאטרון.




חיים משותפים באומנויות – מטרות ופעילות
- פתיחת מגמות לימודי אומנות בבתי ספר בחברה הערבית – ביסוס קשר עם בתי ספר מהחברה הערבית ברחבי הארץ למען פתיחת מגמות אומנות במסלול לבגרות. בכלל זאת, בניית תשתית לימודי מוסיקה בכיתות ט', בבתי הספר הערבים כהכנה למגמה בחטיבה העליונה ויצירת מענה לתלמידים מהחברה הערבית הלומדים אומנות בחטיבת הביניים ומעוניינים להתקדם ללימודי מגמה.
- בניית תוכניות לימודיות ייחודיות המותאמות לחברה הערבית על מגוון הזהויות בה – בישראל עדיין קיימים פערים ניכרים בין מערכת החינוך בחברה היהודית ובחברה הערבית. בשל כך, תוכניות חינוכיות רבות אינן מונגשות לחברה הערבית, ובכלל זאת תוכניות בתחומי האומנות השונים. במסגרת התוכנית, מרחבים פועל לבנות תוכניות חינוכיות המותאמות לחברה הערבית בכל נושא לימוד אומנותי שאותו אנו מקדמים. ב-2020 יזמנו כתיבת תוכנית ייחודית ללימודי מוסיקה לקראת בגרות בחברה הערבית, ואנו פועלים להמשיך להתאים תחומי אומנות נוספים באופן דומה.
- מפגש בין בני נוער יוצרים מהחברה הישראלית –התוכנית שמה דגש על טיפוח חברה משותפת של יהודים וערבים. כך, לצד הלימודים השוטפים, מתקיימים לאורך השנה מפגשים, יצירה משותפת ומופעים משותפים בין תלמידים ותלמידות יהודים וערבים. במהלך השנה מקדישים תלמידי התוכנית בבתי הספר העברים והערבים עשר שעות לימוד לנושא אזרחות משותפת. השיעורים מועברים על ידי המורה לאזרחות / מחנך הכיתה, על פי אחת מתוכניות מכון מרחבים ובהדרכת צוות המכון.
הישגים
מאז הקמת התוכנית ב-2017, גויסו לתכנית 10 בתי ספר מהחברה הערבית ו-11 בתי ספר מהחברה היהודית מרחבי הארץ, ומשתתפים בה מעל 350 תלמידי תיכון. בכל שנה הולכים המספרים וגדלים, ואף במהלך שנת 2020, תוך התמודדות עם משבר הקורונה, פתח מכון מרחבים חמש מגמות לימוד חדשות בארבעה בתי חדשים שהצטרפו לתוכנית. בסוף שנת הלימודים מתוכננים לגשת לבגרות 59 תלמידים ותלמידות (ראוי לציין כי עד לפני ארבע שנים פעלו במערכת החינוך שלוש מגמות אמנות בלבד בתיכונים ערבים).
במהלך קיץ 2020, לאחר שלוש שנות פעילות של התכנית, יזמנו בשיתוף משרד החינוך קבוצת עבודה שכתבה תכנית לימודים המאפשרת לתלמידים למוסיקה בחברה הערבית לגשת לראשונה לבגרות עם ביצוע יצירות מוסיקליות קלאסיות ערביות, ולכתוב בחינות במוסיקה בשפה הערבית ועל התרבות הערבית. התוכנית נכתבה על ידי מורים מהתוכנית, בכירים ממשרד החינוך בשיתוף עם אנשי מקצוע מעולם המוסיקה הערבית, ומשקפת את העושר של מסורת המוסיקה הערבית ואת כלי הנגינה, הלחנים, והסגנון הייחודיים של מסורת זו. בנוסף, התוכנית משקפת את המגוון האדיר של מסורות הקיימות בחברה הערבית בארץ – דרוזים, בדואים, ערבים מוסלמים וערבים נוצרים.

מה אנשים אומרים




- חיים משותפים באומנויות
"ההשתתפות בתוכנית "חיים משותפים באומנויות" והחיבור עם מגמת תפן היווה עבורנו מנוף להרמת המגמה והעמדתה על רגליה. דרך המוזיקה הצליחו התלמידים להכיר ולהכיל את השונה, כל זה בזכות הסדנאות, הביקורים, הנסיעות לימי עיון ובעיקר ההופעות המשותפות והנגינה ביחד במסגרת תוכנית חיים משותפים."
פאדי זינאלדין




- חיים משותפים באומנויות
"במשך שלוש השנים האחרונות אנחנו פוגשים עולם מוזיקלי וחברתי אחר, מגמת מוזיקה בית ג'אן. מגמה איכותית עם צוות מקצועי שהפכו מהרגע הראשון לחברים של ממש. המפגשים עם בית ג'אן תמיד מלאים בלמידה משמעותית, מפגשים חברתיים שבהחלט תורמים המון לשתי המגמות, וכמובן ההופעות המשותפות של שתי המגמות שלנו הן פרי העבודה המשותפת."
דימה מינישין




- חיים משותפים באומנויות
"החיבור שלנו עם מגמת תפן במסגרת תוכנית "חיים משותפים באומנויות" הוא מאוד מעשיר, מוצלח ומהנה. היינו מחכים בקוצר רוח למפגשים אלה, בהם הכרנו לעומק את תלמידי המגמה בתפן, למדנו יחד, שרנו, ניגנו ובעיקר נהנינו."
ג'ואנא קיס




- חיים משותפים באומנויות
"בשנתיים האחרונות יצא לנו להרחיב אופקים יחד עם חברינו מבית ג'אן. ביחד למדנו, ניגנו, הופענו וגילינו רבות על תחומים במגמה השנייה, יחד גילינו עולם חדש מבחינה תרבותית ושילבנו שני עולמות לתוך תחום אחד שכולנו מכירים היטב."
אביתר קנאפו
התוכנית במספרים

3
שנות פעילות

350
תלמידים השתתפו בתוכנית

10
בתי ספר מהחברה הערבית
חדשות

500 מורים ערבים שולבו בבתי ספר יהודים
למידע נוסף