חיים משותפים באומנויות

מגמות למקצועות האומנות בבתי ספר ערבים בשותפות עם מגמות בבתי ספר עברים
"קו פשוט שצויר במכחול יכול להוביל לחופש ושמחה"
– ז'ואן מירו

רקע

לימודי אומנויות מעניקים לתלמיד חווית למידה מחזקת ומעצימה. תהליכי הלמידה והיצירה מפתחים חשיבה יצירתית ומזמנים למידה משמעותית תוך עיסוק בנושאי הליבה וחשיפה למגוון תפיסות עולם וערכים אנושיים וחברתיים. חשיפת התלמיד לתחום אומנותי (מילולי, חזותי, פיסי, מוסיקלי) מחזקת את המיומנות השפתית, מעמיקה את ההיכרות עם עולם התרבות – המסורתית והעכשווית כאחד – ומפתחת ראיה ביקורתית על המציאות בה אנו חיים.

מערכת החינוך בישראל מציעה לתלמידיה אפשרות לגשת לבחינות בגרות בהיקף של חמש יחידות במקצועות האומנות תיאטרון, מוסיקה, אומנות חזותית, מחול ועוד. אולם ההזדמנות לגשת לבגרות באומנות אינה ניתנת לכולם באופן שווה. בהשוואה לכלל בתי הספר העברים, בבתי ספר ערבים קיימות מעט מאד מגמות אומנות, ומספר התלמידים שניגשים לבגרות בתחום האומנויות מועט. בנוסף, בתי ספר יהודים ובתי ספר ערבים בארץ אינם מקיימים קשרים לימודיים מפרים, וכך, בני נוער בארץ לא זוכים להכיר אלה את אלה דרך מגוון המסורות הקיימות בכל קהילה. 

מתוך מחויבות לקדם חברה הוגנת לכלל אזרחי המדינה וטיפוח דיאלוג בין קבוצות אוכלוסייה שונות, מפעיל מכון מרחבים מאז שנת 2017, בשיתוף משרד החינוך את תוכנית "חיים משותפים באומנויות" – יוזמה ייחודית המקדמת ותומכת בהקמה, בבתי ספר בחברה הערבית, של מגמות בתחומי האומנויות: מוזיקה, אומנות חזותית ותיאטרון.

חיים משותפים באומנויות – מטרות ופעילות

הישגים

מאז הקמת התוכנית ב-2017, גויסו לתכנית 10 בתי ספר מהחברה הערבית ו-11 בתי ספר מהחברה היהודית מרחבי הארץ, ומשתתפים בה מעל 350 תלמידי תיכון. בכל שנה הולכים המספרים וגדלים, ואף במהלך שנת 2020, תוך התמודדות עם משבר הקורונה, פתח מכון מרחבים חמש מגמות לימוד חדשות בארבעה בתי חדשים שהצטרפו לתוכנית. בסוף שנת הלימודים מתוכננים לגשת לבגרות 59 תלמידים ותלמידות (ראוי לציין כי עד לפני ארבע שנים פעלו במערכת החינוך שלוש מגמות אמנות בלבד בתיכונים ערבים).

במהלך קיץ 2020, לאחר שלוש שנות פעילות של התכנית, יזמנו בשיתוף משרד החינוך קבוצת עבודה שכתבה תכנית לימודים המאפשרת לתלמידים למוסיקה בחברה הערבית לגשת לראשונה לבגרות עם ביצוע יצירות מוסיקליות קלאסיות ערביות, ולכתוב בחינות במוסיקה בשפה הערבית ועל התרבות הערבית. התוכנית נכתבה על ידי מורים מהתוכנית, בכירים ממשרד החינוך בשיתוף עם אנשי מקצוע מעולם המוסיקה הערבית, ומשקפת את העושר של מסורת המוסיקה הערבית ואת כלי הנגינה, הלחנים, והסגנון הייחודיים של מסורת זו. בנוסף, התוכנית משקפת את המגוון האדיר של מסורות הקיימות בחברה הערבית בארץ  – דרוזים, בדואים, ערבים מוסלמים וערבים נוצרים.

מה אנשים אומרים

"ההשתתפות בתוכנית "חיים משותפים באומנויות" והחיבור עם מגמת תפן היווה עבורנו מנוף להרמת המגמה והעמדתה על רגליה. דרך המוזיקה הצליחו התלמידים להכיר ולהכיל את השונה, כל זה בזכות הסדנאות, הביקורים, הנסיעות לימי עיון ובעיקר ההופעות המשותפות והנגינה ביחד במסגרת תוכנית חיים משותפים."

פאדי זינאלדין
רכז מגמת המוזיקה בבית ג'אן

"במשך שלוש השנים האחרונות אנחנו פוגשים עולם מוזיקלי וחברתי אחר, מגמת מוזיקה בית ג'אן. מגמה איכותית עם צוות מקצועי שהפכו מהרגע הראשון לחברים של ממש. המפגשים עם בית ג'אן תמיד מלאים בלמידה משמעותית, מפגשים חברתיים שבהחלט תורמים המון לשתי המגמות, וכמובן ההופעות המשותפות של שתי המגמות שלנו הן פרי העבודה המשותפת."

דימה מינישין
מרכז מגמת המוזיקה בתפן

"החיבור שלנו עם מגמת תפן במסגרת תוכנית "חיים משותפים באומנויות" הוא מאוד מעשיר, מוצלח ומהנה. היינו מחכים בקוצר רוח למפגשים אלה, בהם הכרנו לעומק את תלמידי המגמה בתפן, למדנו יחד, שרנו, ניגנו ובעיקר נהנינו."

ג'ואנא קיס
תלמידה במגמת המוזיקה בבית ג'אן

"בשנתיים האחרונות יצא לנו להרחיב אופקים יחד עם חברינו מבית ג'אן. ביחד למדנו, ניגנו, הופענו וגילינו רבות על תחומים במגמה השנייה, יחד גילינו עולם חדש מבחינה תרבותית ושילבנו שני עולמות לתוך תחום אחד שכולנו מכירים היטב."

אביתר קנאפו
תלמיד בבית ספר תפן
קודם
הבא

התוכנית במספרים

3

שנות פעילות

350

תלמידים השתתפו בתוכנית

10

בתי ספר מהחברה הערבית

חומרי למידה בנושא תוכנית "חיים משותפים באומנויות"
מאמרים ומחקרים בנושא תוכנית "חיים משותפים באומנויות"

חדשות

האנשים שבזכותם זה קורה

לאנה זילברמן סולוביי
מנהלת תוכניות חיים משותפים

צרו קשר עם לאנה lana@merchavim.net