רב גוניות בחדר המורים

תוכנית "מורים ללא גבולות" לשילוב עובדי הוראה עם מוגבלות

רקע

בשנים האחרונות חל שינוי במגמה העולמית לגבי התפיסה של אנשים עם מוגבלות. במקום להתייחס אליהם כאל אובייקטים של צדקה, טיפול רפואי והגנה סוציאלית, חודרת ההבנה כי הם חברים שווי זכויות בחברה.

חלק משינוי תפיסתי זה בא לידי ביטוי באמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלויות  אמנה בינלאומית שנועדה להגן על זכויותיהם וכבודם של אנשים עם מוגבלות, שנכנסה לתוקף באו"ם ב-2008. ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שחתמו על האמנה, אחרי שחוקקה חוק בנושא כבר ב-1998.

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח (1998) בא להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, לעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים ולתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים, באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו. בתחום התעסוקה החוק קובע כי אסור להפלות אדם בגלל מוגבלותו בקבלה לעבודה, בתנאי העבודה ובקידום בעבודה, ובלבד שהוא כשיר לתפקיד. על מקום העבודה לבצע התאמות לעובד (למשל בציוד, בהכשרה ובשעות העבודה) כל עוד לא יוטל בכך על המעסיק נטל בלתי סביר.

למרות כל זאת, אנשים עם מוגבלות ממשיכים להתמודד עם חסמים שמשפיעים על יכולתם להיכלל באופן מלא בחברה, ולא כל שכן בשוק העבודה.

כשמדובר בתחום החינוך המצב מורכב במיוחד בגלל חששות ודעות קדומות. העדר הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות לעבוד כמחנכים שולל מהם את זכויותיהם ומונע מהתלמידים לחוות דרכים חדשות ללמידה, לקבל מודל חשוב להתמודדות והצלחה, וללמוד עם המורה הטוב ביותר ללא קשר לזהותו. 

כחלק ממדיניות מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך להעמיק את הרב גוניות בחדרי המורים, פועל המשרד להגדלת מספר המורים עם מוגבלות. בשנת 2014  הקים המשרד את התוכנית "מורים ללא גבולות" ובהמשך חבר לשותפות עם 'מרחבים' המתמחה בגיוון בחדרי המורים. 

האתגר שבתוכנית הוא גדול: הגשמת מטרה לאומית של הכללת עובדי הוראה עם מוגבלות כחלק מהצוות המקצועי – בזכות ולא בחסד, הרחבת הרב גוניות ומגוון הזהויות בחדר המורים והעסקתם של מורות ומורים עם מוגבלות כמודל חינוכי המשפיע על תלמידים, משפחות, קהילות ועל האווירה הבית ספרית. 

התוכנית מחוללת שינוי משמעותי, הן ברמה הפרטנית של סיפורי הצלחה של מורים עם מוגבלות במערכת, והן ברמה הרחבה של שינוי באווירה הבית ספרית ובתפיסות והעמדות החברתיות של כל המעורבים: תלמידים/ות, מורים/ות, מנהלים/ות, משפחה וקהילה. המספר קטן, אולם הפוטנציאל  להשפעה מקיפה ועמוקה גדול וכן קיים פוטנציאל למספר הולך וגדל של מורות ומורים עם מוגבלות שישתלבו במערכת ויהיו חלק מקהילת המורים.

פעילויות מרכזיות

מכון מרחבים פועל לקידום שילוב מורים באחוזי משרה משמעותיים באופן הבא:

  • סיוע בהשמה – עד היום כ-170 מורים שולבו במערכת החינוך בסיוע מרחבים.
  • קשר רציף במהלך השנה: ליווי קבוצתי – כנסים, השתלמויות בתחומים שונים המשמעותיים לשיכלול הוראתם. ליווי אישי- ליווי בתהליך הקבלה לבית הספר, הקניית כלים וסיוע באתגרים בדרך.
  • עידוד יזמות חברתית בקרב המורים הוותיקים: בבית הספר, בחונכות מורים חדשים ובעידוד להשתתפות בקורס מורים חונכים.
  • בתחום ההשמה: סיוע לבית הספר בתהליך גיוס המורים, הקצאת שעות תוספתיות ע"י משרד החינוך.
  • ליווי אישי – פגישות אישיות עם מנהלי בתי הספר, המורה וגורמים נוספים לקליטה המיטבית.
  • ליווי קבוצתי: יום עיון קצר למנהלים חדשים, השתלמויות ייעודיות ופורום מנהלים.
  • קיום השתלמויות מרחבים בבתי הספר השתלמויות העוסקות בגיוון חדרי המורים, הוגנות, שוויון עם דגש על הכללת עובדי הוראה עם מוגבלות 
  • מחקר כנסים והשתלמויות , הסברה ומודעות לנושא בבית הספר ומחוצה לו

מה אנשים אומרים

“מערכת החינוך מסלקת סטריאוטיפים, ופועלת להרחבת העסקתן של אוכלוסיות גיוון כעובדי הוראה. אין לי ספק שהחברה הישראלית תהיה במקום טוב יותר, חינוכי וערכי הרבה יותר, ככל שנראה מורים עם מוגבלויות בכיתות כמחנכים, כמובילי דרך וכדמויות מעוררות השראה. משרד החינוך מעניק ל’מורים ללא גבולות’ שנקלטו במערכת ליווי אישי, טכנולוגיות מנגישות, ואמצעי הנגשה נוספים שנדרשים לקליטתם. בכוונתנו להמשיך ולהרחיב את השורות, ולפתוח את השערים בפני כל מי שיכול לתרום, לחנך ולקדם את תלמידי ישראל”.

שמואל אבואב
מנכ”ל משרד החינוך לשעבר

"התוכנית יוצרת משוואה מנצחת לשני הצדדים: עובד מקבל הזדמנות שווה להוכיח את עצמו ולהתפרנס, ובית הספר מקבל ערך מוסף, כי מורה עם מוגלויות יכול ללמד את תלמידיו הרבה יותר מחומר הלימוד עצמו. התלמידים שלי נחשפים למורה עם לקות ראייה ופיתחו מודעות לקיום של מוגבלויות שונות ולחשיבות בלקבל את האחר. הם לומדים שהם יכולים להתנהג איתי בטבעיות למרות שיש לי צרכים שונים, ושאנשים עם מוגבלויות הם קודם כל בני אדם, שהם הרבה מעבר למוגבלויות שלהם. אני מקווה שהתלמידים מעבירים מסר זה להורים ולאנשים אחרים בחייהם ושזה יוביל להשפעה גדולה יותר בחברה כולה."

שירה סנש
מורה

"הסיסמאות של 'לקבל את האחר', 'מסוגלות' ו'לא לוותר' קיבלו נופך פיזי וממשי. ואני מצדי נפגשתי עם אביתר וזכיתי להכיר אדם עם לב ענק שמכוון כולו לראות את התלמידים קודם כל כבני אדם, ונדמה כי הוא מצליח להבין את נקודת מבטו של הילד, ומתוך כך פועל: מה יעניין אותם, מה יקדם אותם בתור חברים ובתור בני אדם, והכי חשוב – הוא מכבד אותם באמת. תודה לך אביתר על הכוח והאומץ."

שגית זלוף נמיר
אמו של תלמיד כיתה ה'4 אריאל נמיר, על המורה אביתר
קודם
הבא

התוכנית במספרים

746

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי

1/3

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי

299

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי

מורות ומורים, מנהלות ומנהלים – בקרו פורטל הגיוס של מרחבים
מורות ומורים, מנהלות ומנהלים – בקרו פורטל הגיוס של מרחבים

חדשות

האנשים שבזכותם זה קורה

גיא פינקלשטיין
ראש תחום שילוב מורים עם מוגבלויות

יליד קיבוץ חורשים, ישראל, מתגורר בכוכב יאיר.
בעל תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב, פסיכותרפיסט. במשך שנים ארוכות הוביל את נושא הנגישות להשכלה גבוהה בישראל עבור אנשים עם לקות למידה ומוגבלויות נוספות ועל כך זכה במספר פרסים. מנכ"ל עמותת לשם לשעבר – עמותה לקידום השכלה גבוהה. יזם חברתי ובין השאר יזם והקים את התוכנית לשילוב צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות והיה בין המייסדים של התוכנית לשילוב סטודנטים על הרצף האוטיסטי. במרחבים משנת 2019.

יליד קיבוץ חורשים, ישראל, מתגורר בכוכב יאיר.
בעל תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב, פסיכותרפיסט. במשך שנים ארוכות הוביל את נושא הנגישות להשכלה גבוהה בישראל עבור אנשים עם לקות למידה ומוגבלויות נוספות ועל כך זכה במספר פרסים. מנכ"ל עמותת לשם לשעבר – עמותה לקידום השכלה גבוהה. יזם חברתי ובין השאר יזם והקים את התוכנית לשילוב צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות והיה בין המייסדים של התוכנית לשילוב סטודנטים על הרצף האוטיסטי. במרחבים משנת 2019.