רב גוניות בחדר המורים

תוכנית "מורים ללא גבולות" לשילוב עובדי הוראה עם מוגבלות

רקע

ברחבי העולם יש הכרה גוברת בזכויות של אנשים עם מוגבלות לקחת חלק ולהשתתף באופן מלא בחברה. מדינת ישראל אישררה את האמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות ב2012 הכוללת את הזכויות לחינוך ותעסוקה וכן חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות 1998 בו יש פרק נרחב העוסק בזכויות אנשים עם מוגבלות בשוק התעסוקה ובנוסף חוק החינוך המיוחד ובו פרק שילוב של ילדים עם מוגבלות במערכת החינוך ואשר חוקק בישראל לפני כ – 20 שנה. יחד עם זאת, אנשים עם מוגבלות ממשיכים להתמודד עם חסמים אשר משפיעים על יכולתם להכלל באופן מלא בחברה לא כל שכן בתעסוקה.

כשמדובר בשדה החינוך המצב אף מורכב יותר בגלל חששות ודעות קדומות: העדר הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות לעבוד כמחנכים שולל מהם את זכויותיהם ומונע מהתלמידים לקבל את המורה הטוב ביותר ללא קשר לזהותו, לחוות דרכים חדשות ללמידה, נקודות מבט שונות ומודלים חשובים לחיקוי.

כחלק ממדיניות מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך להעמיק את הרב גוניות בחדרי המורים, פועל המשרד להגדלת מספר המורים עם מוגבלות. בשנת 2014  הקים המשרד את התכנית "מורים ללא גבולות" ובהמשך חבר מכון מרחבים המתמחה בגיוון חדרי המורים לשותפות. 

האתגר שבתכנית הוא גדול: הגשמת מטרה לאומית של הכללת עובדי הוראה עם מוגבלות כחלק מן הצוות המקצועי, בזכות ולא בחסד; הרחבת הרב-גוניות ומגוון הזהויות בחדר המורים; והעסקתם של מורות ומורים עם מוגבלות כמודל חינוכי המשפיע על תלמידים, משפחות, קהילות ועל האווירה הבית ספרית. 

התכנית כבר עתה מחוללת שינוי משמעותי, הן ברמה הפרטנית של סיפורי הצלחה של מורים עם מוגבלות במערכת, והן ברמה הרחבה של שינוי באווירה הבית ספרית ובתפיסות ועמדות חברתיות של כל המעורבים: תלמידים/ות, מורים/ות, מנהלים/ות, משפחה וקהילה. המספר קטן, אולם הפוטנציאל  להשפעה מקיפה ועמוקה גדול וכן קיים פוטנציאל למספר הולך וגדל של מורות ומורים עם מוגבלות השואפים להיות חלק מכלל המורים.

פעילויות מרכזיות

מכון מרחבים מקדם את הרחבת מנעד המורים על טיוב ההכשרות והשמה באופן הבא:

  • קשר רציף במהלך השנה: ליווי קבוצתי – כנסים, השתלמויות בתחומים שונים המשמעותיים לשיכלול הוראתם. ליווי אישי- ליווי בתהליך הקבלה לבית הספר, הקניית כלים וסיוע באתגרים בדרך.
  • עידוד יזמות חברתית בקרב המורים הוותיקים: בבית הספר, בחונכות מורים חדשים ובעידוד להשתתפות בקורס מורים חונכים.
  • בתחום ההשמה: סיוע לבית הספר בתהליך גיוס המורים, הקצאת שעות תוספתיות ע"י משרד החינוך.
  • ליווי אישי – פגישות אישיות עם מנהלי בתי הספר, המורה וגורמים נוספים לקליטה המיטבית.
  • ליווי קבוצתי: יום עיון קצר למנהלים חדשים, השתלמויות ייעודיות ופורום מנהלים.
  • קיום השתלמויות מרחבים בבתי הספר השתלמויות העוסקות בגיוון חדרי המורים, הוגנות, שוויון עם דגש על הכללת עובדי הוראה עם מוגבלות 
  • מחקר כנסים והשתלמויות , הסברה ומודעות לנושא בבית הספר ומחוצה לו

מה אנשים אומרים

“מערכת החינוך מסלקת סטריאוטיפים, ופועלת להרחבת העסקתן של אוכלוסיות גיוון כעובדי הוראה. אין לי ספק שהחברה הישראלית תהיה במקום טוב יותר, חינוכי וערכי הרבה יותר, ככל שנראה מורים עם מוגבלויות בכיתות. כמחנכים, כמובילי דרך וכדמויות מעוררות השראה. משרד החינוך מעניק ל’מורים ללא גבולות’ שנקלטו במערכת ליווי אישי, טכנולוגיות מנגישות, ואמצעי הנגשה נוספים שנדרשים לקליטתם. בכוונתנו להמשיך ולהרחיב את השורות, ולפתוח את השערים בפני כל מי שיכול לתרום, לחנך ולקדם את תלמידי ישראל”.

שמואל אבואב
מנכ”ל משרד החינוך לשעבר

"התוכנית יוצרת משוואה מנצחת לשני הצדדים: עובד מקבל הזדמנות שווה להוכיח את עצמו ולהתפרנס, ובית הספר מקבל ערך מוסף, כי מורה עם מוגלויות יכול ללמד את תלמידיו הרבה יותר מחומר הלימוד עצמו. התלמידים שלי נחשפים למורה עם לקות ראייה ופיתחו מודעות לקיום של מוגבלויות שונות ולחשיבות בלקבל את האחר. הם לומדים שהם יכולים להתנהג איתי בטבעיות למרות שיש לי צרכים שונים, ושאנשים עם מוגבלויות הם קודם כל בני אדם, שהם הרבה מערב למוגבלויות שלהם. אני מקווה שהתלמידים מעבירים מסר זה להורים ולאנשים אחרים בחייהם ושזה יוביל להשפעה גדולה יותר בחברה כולה."

שירה סנש
מורה

"הסיסמאות של 'לקבל את האחר', 'מסוגלות' ו"לא לוותר" קיבלו נופך פיזי וממשי. ואני מצידי נפגשתי עם אביתר וזכיתי להכיר אדם עם לב ענק שמכוון כולו לראות את התלמידים קודם כל כבני אדם, ונדמה כי הוא מצליח להבין את נקודת מבטו של הילד, ומתוך כך פועל: מה יעניין אותם, מה יקדם אותם בתור חברים ובתור בני אדם, והכי חשוב – הוא מכבד אותם באמת. תודה לך אביתר על הכח והאומץ."

שגית זלוף נמיר
אמו של תלמיד כיתה ה'4 אריאל נמיר, על המורה אביתר
קודם
הבא

התוכנית במספרים

746

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי

1/3

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי

299

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי

מורות ומורים, מנהלות ומנהלים – בקרו פורטל הגיוס של מרחבים
מורות ומורים, מנהלות ומנהלים – בקרו פורטל הגיוס של מרחבים

חדשות

האנשים שבזכותם זה קורה

אודלי-ה פיטוסי
פיתוח והכשרות - תוכנית שילוב מורים עם מוגבלות

ילידת ישראל, מתגוררת בבת ים. חברה בוועדת המומחים באו"ם – הCRPD להטמעת האמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות. מאמינה. יוצרת. בעלת תואר ראשון בקרימינולוגיה סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. בעלת תואר שני בטיפול בהבעה ויצירה. תרפיסטית באומנות ומנהלת את אומ"ץ: אומנות ושיח מחוללי צמיחה. בעלת ניסיון רב בהנחיית קבוצות ובניית תוכן סביב זהויות, מגוון אנושי והתמודדות מול משבר. מתמחה בעבודה עם ובעבור נוער בסיכון ואנשים עם מוגבלות. בין היתר משמשת כיו"ר הוועדה המייעצת לנציבות במשרד המשפטים, מנהלת בקו מטעם ארגון בזכות את פורום הארגונים ליישום האמנה בדבר זכויות אדם לאנשים עם מוגבלות. במכון מרחבים מ2018.

ילידת ישראל, מתגוררת בבת ים. חברה בוועדת המומחים באו"ם – הCRPD להטמעת האמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות. מאמינה. יוצרת. בעלת תואר ראשון בקרימינולוגיה סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. בעלת תואר שני בטיפול בהבעה ויצירה. תרפיסטית באומנות ומנהלת את אומ"ץ: אומנות ושיח מחוללי צמיחה. בעלת ניסיון רב בהנחיית קבוצות ובניית תוכן סביב זהויות, מגוון אנושי והתמודדות מול משבר. מתמחה בעבודה עם ובעבור נוער בסיכון ואנשים עם מוגבלות. בין היתר משמשת כיו"ר הוועדה המייעצת לנציבות במשרד המשפטים, מנהלת בקו מטעם ארגון בזכות את פורום הארגונים ליישום האמנה בדבר זכויות אדם לאנשים עם מוגבלות. במכון מרחבים מ2018.

גיא פינקלשטיין
ראש תחום שילוב מורים עם מוגבלויות

יליד קיבוץ חורשים, ישראל, מתגורר בכוכב יאיר.
בעל תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב, פסיכותרפיסט. במשך שנים ארוכות הוביל את נושא הנגישות להשכלה גבוהה בישראל עבור אנשים עם לקות למידה ומוגבלויות נוספות ועל כך זכה במספר פרסים. מנכ"ל עמותת לשם לשעבר – עמותה לקידום השכלה גבוהה. יזם חברתי ובין השאר יזם והקים את התוכנית לשילוב צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות והיה בין המייסדים של התוכנית לשילוב סטודנטים על הרצף האוטיסטי. במרחבים משנת 2019.

יליד קיבוץ חורשים, ישראל, מתגורר בכוכב יאיר.
בעל תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב, פסיכותרפיסט. במשך שנים ארוכות הוביל את נושא הנגישות להשכלה גבוהה בישראל עבור אנשים עם לקות למידה ומוגבלויות נוספות ועל כך זכה במספר פרסים. מנכ"ל עמותת לשם לשעבר – עמותה לקידום השכלה גבוהה. יזם חברתי ובין השאר יזם והקים את התוכנית לשילוב צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות והיה בין המייסדים של התוכנית לשילוב סטודנטים על הרצף האוטיסטי. במרחבים משנת 2019.