רב גוניות בחדר המורים
תוכנית שילוב עובדי הוראה מהקהילה האתיופית במערכת החינוך
רקע
יוצאי אתיופיה מתקשים לא פעם, על אף התמקצעותם בתחום ההוראה והחינוך, למצוא תעסוקה במערכת החינוך. מקרב מורים המלמדים במערכת החינוך בארץ מספר המורים יוצאי אתיופיה הינו נמוך במיוחד ביחס למספרם באוכלוסייה הכללית. מתוך כ-200 אלף מורים וגננות (עו"ה) במערכת החינוך, רק כ-750 הם יוצאי אתיופיה, 0.4% מכלל המורים והגננות, למרות היותם כ-1.7% מהאוכלוסייה הכללית בישראל.
בנוסף, קיים תת ייצוג של מורים מאוכלוסייה זו בתפקידים ניהוליים ואדמיניסטרטיביים במערכת החינוך – ישנם רק שני מנהלי בתי ספר יוצאי אתיופיה בכל הארץ ושני מפקחים בחינוך ההתיישבותי.
העדר מפגש בין קהילות שונות וחוסר היכרות מהווים קרקע פורייה לפחד ולחשדנות, וגורמים לסדקים בלכידות החברה הישראלית.
מכון מרחבים פועל לשלב עובדי הוראה, סטודנטים ובעלי תעודות הוראה יוצאי אתיופיה בבתי ספר וגני ילדים כדי להגביר את נוכחותם במערכת החינוך ברחבי הארץ.



מטרות התכנית הן:
- שילוב מוצלח של עובדי הוראה יוצאי אתיופיה בתפקידי הוראה והבטחת העסקתם לטווח הארוך במערכת החינוך.
- הרחבת מגוון הזדמנויות להעסקת עובדי הוראה ותמיכה בהתפתחות המקצועית שלהם לקידום השתלבות בתפקידי ניהול במערכת החינוך.
- יצירת הזדמנויות של מפגש מיטיב ובלתי מתווך בין תלמידים, צוותי הוראה והורים עם מחנכים יוצאי אתיופיה, חינוך לריבוי זהויות, ופיתוח כבוד והערכה כלפי שוני בין בני אדם.
- חיזוק עובדי הוראה יוצאי אתיופיה כמודלים לחיקוי עבור ילדים יוצאי הקהילה.

פעילות התכנית כוללת:
- השמת עובדי הוראה יוצאי אתיופיה בבתי ספר עבריים לפי צרכי המורים וצרכי המערכת ברחבי הארץ. בשנה"ל תשפ"א, אנו עובדים עם 95 בתי ספר שקלטו ושילבו עובדי הוראה דרך התכנית. המורים המשתלבים בבתי הספר מקבלים שעות תוספתיות ממשרד החינוך לפיתוח חדר צוות וחדר המורים לרב גווניות והכלה, יחד עם תמיכה מקיפה של מכון מרחבים. מרחבים מלווה את המורים בתהליכי חיפוש העבודה, ראיונות קבלה ולאחר מכן מלווה את המורים בתפקידם החדש על מנת לתת מענה לקשיים שעולים כחלק מהיקלטותם אל בית הספר.
- ליווי מקצועי – המורים המשתלבים דרך התכנית מקבלים ליווי קבוצתי לחיזוק המסוגלות האישית והמקצועית של המורים. הליווי מאפשר למורים שכבר החלו להתנסות בעבודה בשטח להעלות סוגיות מקצועיות של השתלבות בבתי ספר ובגנים, ובכלל זאת מפגש בין-תרבותי של מנהגים ומסורות, מורכבויות שצצות במפגש עם צוותי הוראה, תלמידים והורים, ועוד. בנוסף, ישנן קבוצות וואטסאפ ופייסבוק פעילות לשיתוף בין משתתפי התכנית. במהלך הקורונה, המורים עברו הכשרות ללימודים פרונטליים אונליין.
- ליווי אישי – כל עובד הוראה המשתלב דרך התכנית, מקבל ליווי אישי מצוות התכנית . הרכזים זמינים למורים כמקור לתמיכה מקצועית ובלתי פורמלית, ופוגשים את המורים בבתי הספר לוידוא שילוב מוצלח.
- עבודה צמודה עם מנהלי בתי הספר וצוותי הוראה לשילוב מיטבי של עובדי ההוראה. בכלל זאת, קיום השתלמות בית ספרית בנושא ניהול מגוון והוגנות.
- קידום מצוינות
הישגים
מאז הקמת התכנית באמצע 2017, מספר המורים במערכת הוכפל לכ-850 עובדי הוראה יוצאי אתיופיה. בכל שנה הולכים המספרים וגדלים, ואף במהלך שנת 2020, תוך התמודדות עם משבר הקורונה, המשיך מכון מרחבים לשלב עובדי הוראה יוצאי אתיופיה, תוך שימור הקשר עם בתי הספר והמכללות.

מה אנשים אומרים




- התוכנית לשילוב עובדי הוראה מהקהילה האתיופית במערכת החינוך
"כמורה מתחיל, זו ממש מתנה בשבילי. אני חושב שתפקיד המורה מאוד עוזר לי להתפתח."
אברהם ארתנך




- התוכנית לשילוב עובדי הוראה מהקהילה האתיופית במערכת החינוך
"ב"ה זכינו לעדה נפלאה ואנשים איכותיים שרק רואים טוב בעיניים עם מידות מופלאות ורצון לעסוק בחינוך. עצם זה שיש גב ומענה לכל שאלה זוהי העזרה המשמעותית."
אמרה מרשה




- התוכנית לשילוב עובדי הוראה מהקהילה האתיופית במערכת החינוך
"התוכנית תמכה בי בכך שהיא נתנה לי הזדמנות להיכנס להוראה עם היקף שעות מוגדל ומאפשרת לי להשתלב כמורה. כמובן שחובת ההוכחה היא עלי."
ישאלם טסאו אבבה




- התוכנית לשילוב עובדי הוראה מהקהילה האתיופית במערכת החינוך
"על אף שהעבודה קשה ומאתגרת אני מאוד אוהבת את התלמידים שלי ומאמינה בהם."
וובאלו סמעון
התוכנית במספרים

355
עובדי הוראה בני הקהילה מלווים ע"י תוכנית מרחבים

200
בתי ספר וגני ילדים משתתפים בתוכנית

299
סטודנטים להוראה בני הקהילה מלווים ע"י תוכנית מרחבים
חדשות

500 מורים ערבים שולבו בבתי ספר יהודים
למידע נוסף
ריבלין לתלמידים: לכבד את מי שלא שר "נפש יהודי" בהמנון
למידע נוסףהאנשים שבזכותם זה קורה
נוח מנטסנות
מנהל תוכנית השתלבות עובדי הוראה יוצאי אתיופיה
יליד אתיופיה, עלה ארצה בשנת 1984 בהיותו בן 8, מתגורר בכפר גלים. בעל תואר ראשון במדעי המדינה ,סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ותואר שני במנהל ציבורי למנהלים.
בעל ניסיון רב בהובלה ופיתוח תכניות מעצימות, מקדמות ומשלבות את יוצאי אתיופיה בחברה ובמדינה. לפני למעלה מעשור החל לעבוד עבור הפדרציה היהודית של מיאמי והפרויקט הלאומי ליוצאי אתיופיה (EPN) בישוב פרדס חנה כרכור לניהול והובלה של תכניות חינוכיות וקהילתיות שמקדמות ומשלבות את הקהילה ברמה המקומית והארצית. עובד במרחבים החל משנת 2017
צרו איתי קשר ל noah@merchavim.net
יליד אתיופיה, עלה ארצה בשנת 1984 בהיותו בן 8, מתגורר בכפר גלים. בעל תואר ראשון במדעי המדינה ,סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ותואר שני במנהל ציבורי למנהלים.
בעל ניסיון רב בהובלה ופיתוח תכניות מעצימות, מקדמות ומשלבות את יוצאי אתיופיה בחברה ובמדינה. לפני למעלה מעשור החל לעבוד עבור הפדרציה היהודית של מיאמי והפרויקט הלאומי ליוצאי אתיופיה (EPN) בישוב פרדס חנה כרכור לניהול והובלה של תכניות חינוכיות וקהילתיות שמקדמות ומשלבות את הקהילה ברמה המקומית והארצית. עובד במרחבים החל משנת 2017
צרו איתי קשר ל noah@merchavim.net
משה ישעיהו
מדריך השמה לעובדי הוראה יוצאי אתיופיה
יליד אתיופיה תושב עפולה. על לישראל דרך סודן בגיל 11, בעל תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה ותואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת חיפה. בעבר שמש כמורה בבית ספר תיכון, וכיום מרכז תוכנית בסמינר הקיבוצים המשלבת סטודנטים להוראה ושילובם בתעסוקה ומנחה סדנאות כישורי חיים ומרצה בתחומי חינוך, חברה ועליה. בעל ניסיון רב בהפעלת תוכניות חינוכיות, קהילתיות וחברתיות, יזם תוכניות יישומיות בדגש משפחות ונוער בהדרה. פעיל חברתי ומתנדב בפרפריה לקידום אוכלוסיות מוחלשות. במכון מרחבים החל משנת 2018.
צרו איתי קשר: Moshe.Yeshayahu@smkb.ac.il
יליד אתיופיה תושב עפולה. על לישראל דרך סודן בגיל 11, בעל תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה ותואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת חיפה. בעבר שמש כמורה בבית ספר תיכון, וכיום מרכז תוכנית בסמינר הקיבוצים המשלבת סטודנטים להוראה ושילובם בתעסוקה ומנחה סדנאות כישורי חיים ומרצה בתחומי חינוך, חברה ועליה. בעל ניסיון רב בהפעלת תוכניות חינוכיות, קהילתיות וחברתיות, יזם תוכניות יישומיות בדגש משפחות ונוער בהדרה. פעיל חברתי ומתנדב בפרפריה לקידום אוכלוסיות מוחלשות. במכון מרחבים החל משנת 2018.
צרו איתי קשר: Moshe.Yeshayahu@smkb.ac.il