רב גוניות בחדר המורים

משלבים ומשתלבים תוכנית שילוב מורים מהחברה הערבית בבתי ספר עבריים

התוכנית פועלת בשיתוף משרד החינוך, המשרד לשוויון חברתי ומכון מרחבים - המכון לקידום אזרחות משותפת בישראל (ע"ר)

רקע

מערכת החינוך הישראלית מורכבת מארבעה זרמי חינוך נפרדים – ערבי, חרדי, ממלכתי-דתי, וממלכתי. ההפרדה מונעת מפגש בין קהילות ומהווה אתגר לקידום לכידותה של החברה הישראלית.

התוכנית 'משלבים ומשתלבים' מקדמת תעסוקת מורים בלתי מועסקים מהחברה הערבית בבתי ספר עבריים, בהם הצורך בעובדי הוראה רב, ובכך יוצרת רב גוניות חברתית ותרבותית במערכת החינוך (הקליקו כאן לסקירה מ-2020 בנושא השתלבות עובדי הוראה ערבים במערכת החינוך).

שילוב המורים והמורות מהחברה הערבית מוביל למפגש משמעותי עם דמויות חיוביות מהחברה הערבית הן של צוות המורים והן של תלמידים והורים.  

מבחינה חינוכית וכלכלית, התוכנית נותנת מענה למחסור הקיים בבתי ספר עבריים במורים ע"י איתור מורים מתאימים מקרב המורים הערבים.

לצורך יצירת קשר עם סטודנטים להוראה מהחברה הערבית, ולקראת שילובם המוצלח במערכת החינוך, אנו משתפים פעולה באופן צמוד עם מכללות לחינוך ברחבי הארץ ומוסדות להכשרת מורים. מכון מרחבים מפרסם את התוכנית בקרב מועמדים פוטנציאלים ומקיים אירועי הסברה אודותיה.

למידע נוסף אנו מזמינים אתכם לעיין במסמכים הבאים: מדריך השתלבות למורה ולמנהל בעברית ובערבית, ומודל ליווי לצוות בית הספר, למורים המשתלבים ולמנהלי בתי ספר.

פעילות התכנית כוללת:

הישגים

מורים המעוניינים להגיש מועמדות לתוכנית

מנהלים המעוניינים להגיש מועמדות לתוכנית

שאלות ותשובות להצטרפות לתוכנית "משלבים ומשתלבים"

  • בעל/ת תעודת הוראה.
  • סטודנטים להוראה בשנה שלישית או רביעית.
  • מורים לכלל המקצועות (פרט למורים לחינוך מיוחד, הגיל הרך וערבית)

על המועמדים המעוניינים להשתלב בתוכנית להירשם באמצעות טופס הגשת מועמדות. אנו ניצור קשר עם המועמדים המתאימים ונזמין אותם לראיון אישי עם חברי צוות התוכנית. לאחר הראיון נודיע למועמדים המתאימים על קבלתם ונמשיך את תהליך שילובם במערכת החינוך העברית.

  • צוות מכון מרחבים ישתדל ככל האפשר למצוא בתי ספר באזור הגאוגרפי הקרוב למקום המגורים של המועמדים.
    355 מורים מלמדים דרך התוכנית.
  • 175 בתי ספר משתתפים בתוכנית.
  • 150% פחות נשירה בקרב מורי התוכנית בהשוואה לאחוז נשירת מורים ממוצעת בישראל.

מה אנשים אומרים

"המסגרת של התוכנית מעניקה לנו המורים קהילה תומכת. בנוסף לליווי של צוות התוכנית, הוקמה גם קבוצת ווטסאפ של מורי התוכנית ברחבי הארץ.  אנו משתפים רעיונות וחוויות ומתhיעצים, למשל עכשיו שיתפנו על פעילויות שאנו עושים סביב החגים."

סג'א ותד
מורה, רכזת תוכנית "צומחים יחד" בחווה האקולוגית בעין שמר

"ככל שהצוות מגוון יותר הוא מגביר את היכולות המשותפות של כולנו – הצוות והתלמידים כאחד – להגיע לביצועים לימודיים מרשימים ולחוסן חברתי ולכידות חברתית. הערך המוסף שמביא צוות ההוראה הערבי הוא אדיר."

נועם גבע
מנהל החווה החקלאית "החממה האקולוגית" בעין שמר,

"זאת השנה השניה שלי בבית ספר בחברה היהודית, היו לי במשך השנה המון רגעים שנגעו לי בלב. הצוות שלי הוא צוות מהמם, אנחנו תמיד נמצאות אחת למען השניה. אני זוכרת שבחג החנוכה הזמינה אותי הרכזת לארוחת חג אצלה בבית. הלכתי ביחד עם הבנות שלי, ישבנו ושרנו, הדלקנו נרות ונהנינו ביחד, היה ערב שלא אשכח בחיים."

מרוה חלאילה
מורה לאנגלית, בית ספר יסודי משגב

"כשאני חושבת על סיפור הצלחה בבית הספר אני נזכרת במדריכה שלי מטעם מכון מרחבים – סמאח. נכון שבית הספר שלי מהמם, המנהלת שלי היא הכי טובה שיש, כולם עוזרים אחד לשני – תומכים ומגבים אותי, אבל מה שבאמת נתן לי את הדחיפה ועזר לי להשתלב בבית הספר היה המפגש עם המדריכה שלי. הייתי אמאני השקטה שתמיד יושבת בצד אבל מאז הליווי שקיבלתי ממכון מרחבים גיליתי שבתוכי אישה חזקה ויוזמת."

אמאני חלאילה
מורה למתמתיקה, גליל דו-לשוני, קיבוץ אשבל

"בבית הספר בו אני מלמדת במשך שנתיים זכיתי  בהערכה, הוקרה וכבוד מההורים, התלמידים, הצוות וההנהלה. אני מנסה בכל דרך אפשרית לעזור לתלמידים ולהיות תמיד שם בשבילם, וגם לקדם את לימוד השפה האנגלית בבית הספר"

לינה גנאים
מורה לאנגלות, אשכול, עכו

"אני מתחילה כל שיעור מחשבים בחידה שמצריכה חשיבה יצירתית. הגענו למצב שבו התלמידים ממש מחכים לשיעורי המחשבים. קיבלתי המון מחמאות מכולם, אבל הכי חשוב, אני רואה את החיוך והברק בעיני התלמידים.  זה נותן לי הרגשה של סיפוק וגאווה ומחזק לי את הרצון להשקיע עוד יותר."

סונדוס טרביה
מורה למתמטיקה ומחשבים במקיף גליל מערבי בנהריה שמשתתפת בתכנית "משלבים ומשתלבים".
קודם
הבא

התוכנית במספרים

355

מורים מלמדים דרך התוכנית

175

בתי ספר משתתפים בתוכנית

150%

פחות נשירה בקרב מורי התוכנית בהשוואה לאחוז נשירת מורים ממוצאת בישראל

חומרי למידה בנושא תוכנית "שילוב מורים ערבים"
מאמרים ומחקרים בנושא תוכנית "שילוב מורים ערבים"

חדשות

האנשים שבזכותם זה קורה

כמאל אגבריה
ראש תחום שילוב מורים ערביים בבתי ספר עבריים

יליד ישראל, יפו, מתגורר ביפו. בעל תואר ראשון במדע המדינה ותואר שני בממשל ומדיניות ציבורית. מנחה קבוצות. בעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות של העצמה ופיתוח מנהיגות ערבית-יהודית. בעבר שימש כיו"ר מועצת התלמידים של תל אביב-יפו (האזרח הערבי הראשון והיחיד עד כה) וכיו"ר ועד שכונת עג'מי. משמש כיועץ ראש עיריית תל אביב-יפו לענייני הקהילה הערבית. מתמחה בהנחיה והכנה של תהליכים בין-תרבותיים לשילוב מורים ערביים בבתי-ספר עבריים ולהפך. במכון מרחבים החל משנת 2004.

צרו איתי קשר לkamal@merchavim.net

יליד ישראל, יפו, מתגורר ביפו. בעל תואר ראשון במדע המדינה ותואר שני בממשל ומדיניות ציבורית. מנחה קבוצות. בעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות של העצמה ופיתוח מנהיגות ערבית-יהודית. בעבר שמש כיו"ר מועצת התלמידים של תל אביב-יפו (האזרח הערבי הראשון והיחיד עד כה) וכיו"ר ועד שכונת עג'מי. משמש כיועץ ראש עיריית תל אביב-יפו לענייני הקהילה הערבית. מתמחה בתהליכי הנחייה והכנה בין-תרבותיים לשילוב מורים ערביים בבתי-ספר יהודיים ולהפך. במכון מרחבים החל משנת 2004.

צרו איתי קשר לkamal@merchavim.net

סמאח סח
מדריכת מורים בתכנית לשילוב מורים מהחברה הערבית בבתי ספר עבריים.

 ילידת ישראל, מתגוררת בדיר חנא שבגליל. בוגרת תואר ראשון בהוראה, התמחות אנגלית. מורה לאנגלית במקצועה, לימדה כמה שנים בדרום הארץ ולאחר מכן בבית ספר יהודי בצפון הארץ. כיום היא רכזת שילוב מורים ומנהלת את תחום הגיוס והשיווק בתוכנית ״משלבים ומשתלבים״ – תוכנית לשילוב מורים ומורות מהחברה הערבית בבתי ספר עבריים.

צרו איתי קשר לsamah@merchavim.net

ילידת ישראל, מתגוררת בעראבה שבגליל. בוגרת תואר ראשון בהוראה התמחות אנגלית. מורה לאנגלית במקצועה, לימדה כמה שנים בדרום הארץ ולאחר מיכן בבית ספר יהודי בכרמיאל. כיום מורה מקצועית בבית ספר יסודי בעראבה ורכזת בתוכנית משלבים ומשתלבים – תוכנית לשילוב מורים ומורות ערביות בבתי ספר יהודים במקצועות ואנגלית, מתמטיקה ומדעים.

צרו איתי קשר לsamah@merchavim.net

שמעון שטטפלד
מורה לאזרחות, יועץ חינוכי ומנחה קבוצות

יליד קפריסין, מתגורר בבת-חפר. בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ חינוכי. בעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות קונפליקט, קבוצות במשבר ובהנחיית שינויים ארגוניים. במכון מרחבים החל משנת 2007.

יליד קפריסין, מתגורר בבת-חפר.  בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ חינוכי. בעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות קונפליקט, קבוצות במשבר – ובהנחיית שינויים ארגוניים. במכון מרחבים החל משנת 2007.