רב גוניות בחדר המורים
משלבים ומשתלבים תכנית שילוב מורים מהחברה הערבית בבתי ספר עבריים
התכנית פועלת בשיתוף משרד החינוך , המשרד לשוויון חברתי ומכון מרחבים - המכון לקידום אזרחות משותפת בישראל (ע"ר)
רקע
מבנה מערכת החינוך הישראלית, מורכבת מארבעה זרמי חינוך נפרדים (ערבי, חרדי, ממלכתי-דתי, וממלכתי). ההפרדה מונעת מפגש בין קהילות ומהווה אתגר לקידום לכידותה של החברה הישראלית.
התוכנית מקדמת תעסוקת מורים בלתי מועסקים מהחברה הערבית בבתי ספר יהודים בהם הצורך בעובדי הוראה רב ובכך יוצרת רב גוניות חברתית ותרבותית במערכת החינוך.
שילוב המורים והמורות מהחברה הערבית מוביל למפגש משמעותי עם דמויות חיוביות מהחברה הערבית הן של צוות המורים והן של תלמידים והורים.
מבחינה חינוכית וכלכלית, התוכנית נותנת מענה למחסור הקיים בבתי ספר יהודים במורים ע"י איתור מורים מתאימים מקרב המורים הערבים.




במסגרת התוכנית אנו משתפים פעולה באופן צמוד עם מכללות לחינוך ברחבי הארץ לביסוס קשר עם סטודנטים להוראה מהחברה הערבית לקראת שילובם המוצלח במערכת החינוך. מכון מרחבים עומד בקשר ישיר עם מוסדות להכשרת מורים, מפרסם את התוכנית ומקיים אירועי הסברה אודותיה.
פעילות התכנית כוללת:
- גיוס מורים לא מועסקים סטודנטים להוראה לקראת סיום לימודים ומורים בעלי תעודת הוראה.
- הערכה ומיון להתאמה תרבותית לשילוב
- השמת מורים ערבים בבתי ספר יהודים לפי יכולות המורים וצרכי המערכת.
- ליווי אישי ליווי בהתמודדיות עם הצלחות ואתגרים בתחום השילוב הבין תרבותי
- הכשרות קבוצתיות הכשרות קבוצתיות לחיזוק המסוגלות האישית והמקצועית של המורים –קורס שנתי בן 30 שעות המוכר לצורכי גמול בנושא שילוב בין תרבותי.
- ליוי למנהלי בתי הספר וצוותי הוראה שילוב מיטבי של המורים. בכלל זאת, קיום השתלמות בית ספרית בנושא ניהול מגוון והוגנות
- השתלמויות וסדנאות לחדרי מורים בנושא שילוב ורב גוניות בבית הספר.


הישגים
- בכל שנה חל גידול שיטתי במספרי המורים הערבים המלמדים בבתי ספר יהודיים, דרך התוכנית ישירות או בהשפעתה. כך, בשנת תשפ"א (2020) השתלבו במערכת החינוך דרך "משלבים ומשתלבים", גם בצל משבר הקורונה - 88 מורים חדשים וסה"כ לוו בתוכנית 355 מורים. בנוסף, בשנת תשפ"א הושמו מורים ב-12 בתי ספר חדשים והיום עומד מספר בתי הספר השותפים בתוכנית על 175.
- אחוז נשירה קטן יחסית של המורים המלווים ע"י התוכנית ביחס לממוצע הנשירה של מורים חדשים (כ – 10% לשנה לעומת 25% במערכת).
- מהפכה בתחום השילוב וההשתלבות, המפגש וההכרות עם דמויות חיוביות מהחברה הערבית, הן של מורים והן של תלמידים, הורים וקהילת בית הספר.
- השפעה על החברה הערבית: חיזוק תחושת השייכות והפרייה הדדית.
שאלות ותשובות להצטרפות לתכנית "משלבים ומשתלבים"
- בעל/ת תעודת הוראה.
- סטודנטים להוראה בשנה שלישית או רביעית.
- מורים לכלל המקצועות (פרט למורים לחינוך מיוחד, גיל רך וערבית)
על המועמדים המעוניינים להשתלב בתכנית להירשם באמצעות טופס הגשת מועמדות. אנו ניצור קשר עם המועמדים המתאימים ונזמין אותם לראיון אישי עם חברי צוות התכנית. לאחר הראיון נודיע למועמדים המתאימים על קבלתם ונמשיך את תהליך שילובם במערכת החינוך היהודית.
- צוות מכון מרחבים ישתדל ככל האפשר למצוא בתי ספר באזור הגאוגרפי הקרוב למקום המגורים של המועמדים.
355 מורים מלמדים דרך התוכנית - 175 בתי ספר משתתפים בתוכנית
- 150% פחות נשירה בקרב מורי התוכנית בהשוואה לאחוז נשירת מורים ממוצאת בישראל
מה אנשים אומרים




- רב-גוניות בחדר המורים: "משלבים ומשתלבים"
"זאת השנה השניה שלי בבית ספר בחברה היהודית, היו לי במשך השנה המון רגעים שנגעו לי בלב. הצוות שלי הוא צוות מהמם, אנחנו תמיד נמצאות אחת למען השניה. אני זוכרת שבחג החנוכה הזמינה אותי הרכזת לארוחת חג אצלה בבית. הלכתי ביחד עם הבנות שלי, ישבנו ושרנו, הדלקנו נרות ונהנינו ביחד, היה ערב שלא אשכח בחיים."
מרוה חלאילה




- רב-גוניות בחדר המורים: "משלבים ומשתלבים"
"כשאני חושבת על סיפור הצלחה בבית הספר אני נזכרת במדריכה שלי מטעם מכון מרחבים – סמאח. נכון שבית הספר שלי מהמם, המנהלת שלי היא הכי טובה שיש, כולם עוזרים אחד לשני – תומכים ומגבים אותי, אבל מה שבאמת נתן לי את הדחיפה ועזר לי להשתלב בבית הספר היה המפגש עם המדריכה שלי. ….הייתי אמאני שקטה שתמד יושבת בצד אבל מאז הליווי שקיבלתי ממכון מרחבים גיליתי שבתוכי אישה חזקה ויוזמת." –
אמאני חלאילה




- רב-גוניות בחדר המורים: "משלבים ומשתלבים"
"במשך שנתיים זכיתי בבית הספר בו אני מלמדת בערכה, הוקרה וכבוד מההורים, התלמידים, הצוות וההנל. אני מנסה בכל דרך אפשרית לעזור לתלמידים ולהיות תמיד שם בשבילם, וגם לקדם את לימוד השפה האנגלית בבית הספר" –
לינה גנאים




- רב-גוניות בחדר המורים: "משלבים ומשתלבים"
"אני מתחילה כל שיעור מחשבים בחידה שמצריכה חשיבה יצירתית. הגענו למצב שבו התלמידים מחכים בסבלנות לשיעורי המחשבים. קיבלתי המון מחמאות מכולם, אבל הכי חשוב, אני רואה את החיוך והברק בעיני התלמידים. זה נותן לי הרגשה של סיפוק וגאווה ומחזק לי את הרצון להשקיע עוד יותר."
סונדוס טרביה
התוכנית במספרים

355
מורים מלמדים דרך התוכנית

175
בתי ספר משתתפים בתוכנית

150%
פחות נשירה בקרב מורי התוכנית בהשוואה לאחוז נשירת מורים ממוצאת בישראל
חדשות

500 מורים ערבים שולבו בבתי ספר יהודים
למידע נוסף
ריבלין לתלמידים: לכבד את מי שלא שר "נפש יהודי" בהמנון
למידע נוסףהאנשים שבזכותם זה קורה

כמאל אגבריה
ראש תחום שילוב מורים ערביים בבתי ספר יהודיים
יליד ישראל, יפו, מתגורר ביפו. בעל תואר ראשון במדע המדינה ותואר שני בממשל ומדיניות ציבורית. מנחה קבוצות. בעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות של העצמה ופיתוח מנהיגות ערבית-יהודית. בעבר שמש כיו"ר מועצת התלמידים של תל אביב-יפו (האזרח הערבי הראשון והיחיד עד כה) וכיו"ר ועד שכונת עג'מי. משמש כיועץ ראש עיריית תל אביב-יפו לענייני הקהילה הערבית. מתמחה בתהליכי הנחייה והכנה בין-תרבותיים לשילוב מורים ערביים בבתי-ספר יהודיים ולהפך. במכון מרחבים החל משנת 2004.
צרו איתי קשר לkamal@merchavim.net
יליד ישראל, יפו, מתגורר ביפו. בעל תואר ראשון במדע המדינה ותואר שני בממשל ומדיניות ציבורית. מנחה קבוצות. בעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות של העצמה ופיתוח מנהיגות ערבית-יהודית. בעבר שמש כיו"ר מועצת התלמידים של תל אביב-יפו (האזרח הערבי הראשון והיחיד עד כה) וכיו"ר ועד שכונת עג'מי. משמש כיועץ ראש עיריית תל אביב-יפו לענייני הקהילה הערבית. מתמחה בתהליכי הנחייה והכנה בין-תרבותיים לשילוב מורים ערביים בבתי-ספר יהודיים ולהפך. במכון מרחבים החל משנת 2004.
צרו איתי קשר לkamal@merchavim.net

סמאח סח
מדריכת מורים בתכנית שילוב מורים ערבים בבתי ספר יהודיים
ילידת ישראל, מתגוררת בעראבה שבגליל. בוגרת תואר ראשון בהוראה התמחות אנגלית. מורה לאנגלית במקצועה, לימדה כמה שנים בדרום הארץ ולאחר מיכן בבית ספר יהודי בכרמיאל. כיום מורה מקצועית בבית ספר יסודי בעראבה ורכזת בתוכנית משלבים ומשתלבים – תוכנית לשילוב מורים ומורות ערביות בבתי ספר יהודים במקצועות ואנגלית, מתמטיקה ומדעים.
צרו איתי קשר לsamah@merchavim.net
ילידת ישראל, מתגוררת בעראבה שבגליל. בוגרת תואר ראשון בהוראה התמחות אנגלית. מורה לאנגלית במקצועה, לימדה כמה שנים בדרום הארץ ולאחר מיכן בבית ספר יהודי בכרמיאל. כיום מורה מקצועית בבית ספר יסודי בעראבה ורכזת בתוכנית משלבים ומשתלבים – תוכנית לשילוב מורים ומורות ערביות בבתי ספר יהודים במקצועות ואנגלית, מתמטיקה ומדעים.
צרו איתי קשר לsamah@merchavim.net

שמעון שטטפלד
מורה לאזרחות, יועץ חינוכי ומנחה קבוצות
יליד קפריסין, מתגורר בבת-חפר. בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ חינוכי. בעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות קונפליקט, קבוצות במשבר – ובהנחיית שינויים ארגוניים. במכון מרחבים החל משנת 2007.
יליד קפריסין, מתגורר בבת-חפר. בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ חינוכי. בעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות קונפליקט, קבוצות במשבר – ובהנחיית שינויים ארגוניים. במכון מרחבים החל משנת 2007.